Sunday, 18 September 2016

ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA

ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA

PENGURUSAN GRAFIK
-Definisi -( Bentuk-bentuk ilustrasi atau lakaran yang digunakan bagi membantu kita memberi fokus kepada apa yang sedang kita fikirkan )
-Pengurusan grafik merupakan salah satu bentuk lakaran ata ilustrasi yang dapat membantu mengurus cara berfikir seseorang ke arah yang lebih tersusun dan mantap.Pengurusan grafik ialah satu pendekatan yang memuatkan keseluruhan ruang maklumat dalam satu lembaran kertas.Pengurusan grafik menyediakan visual, gambar yang holistik mengenai fakta dan konsep serta perkaitan keduanya.Ia juga dkenali dengan peta kognitif.
-Tujuan Penggunaan Pengurusan Grafik ialah :
-)pengurusan grafik dapat membantu pengajaran dan pembelajaran kepada kaedah yang lebih berkesan.
-)dapat membantu merancang dan menyusun idea pelajar yang ingin membuat persembahan sesuatu      projek secara berkumpulan.
-)dapat meningkatkan kemahiran komunikasi seseorang. Penggunaan pengurusan grafik secara  terancang dan bertepatan dengan objektifpengajaran dapat memaksimumkan kemahiran komunikasi  guru dan pelajar.
-)dapat mengenal pasti proses pemikiran kendiri seseorang.
-)boleh dijadikan alat bahan bantu mengajar.
-)supaya pemikiran kita lebih terarah, tersusun, dan terancang.
-)hasilnya lebih berstruktur dan senang difahami.
-)merancang dan menyusun idea secara teratur dan jelas.
-)mengawal dan memahami proses pemikiran sendiri.
-)menterjemahkan idea dalam bentuk nyata.
         •Peta minda
         •Peta konse
         •Gambar rajah Venn
         •Carta aliran
         •Tangga hierarki
         •Pohon fikiran

PETA MINDA
   -Tony Buzan (1984) telah memperkenalkan peta minda dan berpendapat peta minda sangat berkesan sebagai suatu alat untuk mencatat nota ringkas.
   -Carol et al (2000) pula mengatakan bahawa peta minda merupakan suatu alat kemahiran berfikir yang dapat mengorgaisasi maklumat, berupaya membantu pelajar memahami objektif dan konsep dengan jelas.
   -definisi : Peta minda adalah satu lakaran grafik pemikiran individu.
           •Peta ini boleh menjadikan yang tersirat kepada yang tersurat
           •Peranan penting dalam peta minda ialah :
           merangka, mencatat, merekod maklumat dan membuat suatu persembahan.
   -kebaikan : •Boleh menggabungkan fungsi otak kiri dengan bahagian otak kanan
                    •Tingkatkan daya ingatan
                    •Idea lebih fleksibel, kreatif dan menarik, idea mudah dikembangkan
                    •Hubungan idea dalam peta minda mudah dikenal pasti kerana  dilengkapkan dengan                            simbol, rajah, bongkah dan warna menarik
                    •Sangat penting semasa membuat ulangkaji pelajaran  atau bahan bacaan- ia ringkas,                            memberi makna yang nyata dan tersirat.
kegunaan : •Menyampaikan persembahan
                 •Mengambil nota semasa ceramah, kuliah
                  •Daya ingatan meningkat 50%
                   •Membuat perancangan-dalam pembelajaran, pengajaran, membaca buku , kuliah,                  mesyuarat dll .
contoh jenis peta minda :  
                 1. peta minda jenis cabang
                 2. peta minda jenis carta alir

SOALAN-PENYOALAN
  -Bloom (1979) telah mengemukakan satu taksonomi kemahiran kognitif yang terdiri daripada enam hierarki soalan yang menggalakkan pelajar berfikir seperti pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
  -Jenis dan bentuk soalan
  -Soalan yang berdasarkan kata tanya (1 husband and 4 wives)
  - Soalan bertumpu (konvergen)
  -Soalan bercapah (divergen)


  -Lingkaran soalan

I-Think
-definisi : •Program i-THINK ialah adalah bertujuan untuk  melahirkan modal insan masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif , kritis dan inovatif serta memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.
               •Alat Berfikir Yang Diperkenalkan Dalam Program i-THINK                  
                  >Peta Pemikiran
                    -Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk peta                                    pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. Ia                      boleh digunapakai oleh murid seawal usia 4 tahun




                                                              Peta I Think

 Peta I Think
1. peta buih
2. peta buih berganda
3. peta bulatan
4. peta pokok
5. peta alir
6. peta alir berganda
7. peta titi ( bridge map)
8. peta dakap

No comments:

Post a Comment